Reklama

W ogrodach Branickich

BialystokParkBranickich-pawilonPark o powierzchni 10 hektarów przy Pałacu Branickich to jedna z białostockich wizytówek. Dawną świetność odzyskał w 2011 r. po gruntownej rewitalizacji. Zakres prac obejmował budowę infrastruktury technicznej, w tym systemu nawadniania, całkowitą wymianę nawierzchni na żwirową, generalny remont istniejącego muru oporowego z częściową przebudową oraz odtworzenie czterech fontann, sześciu kamiennych ławek i prawie 280 mb kamiennej balustrady okalającej ogród od strony kanału.

Czytaj więcej: W ogrodach Branickich

Galicyjski Rynek

SanokGalicyjskiRynekPod tą nazwą kryje się najnowsza i najbardziej prestiżowa realizacja w skali europejskiego muzealnictwa skansenowego ostatnich lat. Na terenie Parku Etnograficznego w Sanoku zrekonstruowano centrum galicyjskiego miasteczka. Wokół czworokątnego rynku mieści się 29 obiektów, w tym 26 drewnianych. Zobaczymy karczmę z kręgielnią, pocztę, urząd gminy, aptekę, remizę strażacką, sklep kolonialny, trafikę, domy żydowskie oraz warsztaty: stolarski, zegarmistrzowski, fryzjerski, krawiecki, szewski, piekarski i fotograficzny. Są tu też całkiem współczesne pokoje gościnne.

Czytaj więcej: Galicyjski Rynek

Kopalnia na jesień

ZlotyStok1Jesień i zima to w naszym kraju czas nie sprzyjający turystyce. Tym bardziej warto zapamiętać miejsca warte zwiedzenia, gdy znajdziemy się w pobliżu.

Proponujemy wstąpienie do Złotego Stoku, który jest najstarszym ośrodkiem górniczo-hutniczym w Polsce. Prace w kopalni były prowadzone przez 1000 lat. Wydobycie zakończono w 1961 roku, a dziś czynna jest tam podziemna trasa turystyczna.

Czytaj więcej: Kopalnia na jesień

Na linii „Wiedenki”

fascynacjeProjekt budowy Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, czyli połączenia kolejowego Warszawy z Wiedniem powstał w 1835 roku. Pięć lat później rozpoczęto roboty na odcinku Warszawa - Skierniewice. Początkowo planowano używanie powozów ciągniętych po szynach przez konie, w końcu zdecydowano się jednak na nowoczesną trakcję parową. Pokonując liczne trudności, zwłaszcza finansowe, ukończono pierwszy odcinek linii z Warszawy do Pruszkowa; 28 listopada 1844 roku przejechał nim pierwszy pociąg. Podróż do Pruszkowa trwała 26 minut, z powrotem 20. W czerwcu 1845 roku ukończono odcinek do Grodziska Mazowieckiego i wówczas udostępniono kolej do publicznego użytku. 15 października tegoż roku tory doprowadzono do Skierniewic i Łowicza.

Czytaj więcej: Na linii „Wiedenki”

Na tropie Bachusików

ZielonaGora1Zielona Góra wzorem Wrocławia ma miniaturowe, zabawne posążki. Są to Bachusiki, z których każdy coś przedstawia i ma inną historię. Pierwsze cztery figurki ufundowało miasto. Kolejne pochodzą już z prywatnych funduszy, a lista chętnych do ufundowania kolejnego Bachusika jest bardzo długa.

Pierwszy, Śpioch, zasnął pod szybą na Rynku, tuż obok kolorowych kramów a jego brat, Ciekawek, obserwuje go z niedowierzaniem i pokazuje ręką, gdzie się ukrył. Pędzibeczek stara się wepchnąć beczkę wina do Ratusza, Odpadek wspina się z dzbankiem w ręce po ścianie Wieży Głodowej. Clubikus ukrył się pod schodami Klubu Pinacolada przy Starym Rynku, Nieruchomek zaś usadowił się na kamienicy przy ul. Kazimierza Wielkiego. Palmix z kielichem w dłoni balansuje na krawędzi fontanny przed Pamiarnią. Nie byle jaka to fontanna, gdyż zdobi ją kamienna kula ziemska, która latem obraca się pod ZielonaGora2wpływem wody.

Warto poszukać w mieście Bachusików, szczególnie że często znajdują się obok wartych uwagi zabytków, czasem niewielkich, ale tak efektownych, jak ujęcie wody widoczne na zdjęciu. Za nim widać Transportikusa ufundowanego przez firmę spedycyjną Francepol.

Zdjęcie: Alicja Skowrońska, www.klub.senior.pl

Gdzie szukać:

Zielona Góra, pow. zielonogórski, woj. lubuskie