Reklama

Kanał w remoncie

KanalElblaski52 mln złotych kosztować będzie remont zabytkowych pochylni na Kanale Elbląskim. Wszystkie prace związane z rewitalizacją, rozpoczęte w 2010 r., potrwają do końca listopada 2014 r. i będą kosztowały 115 mln złotych. W związku z pracami na odcinkach: Jezioro Druzno - Miłomłyn, Miłomłyn - Zalewo, Miłomłyn - Ostróda - Stare Jabłonki" w sezonie 2013 zmieniona będzie oferta rejsów turystycznych po kanale.

Projekt zakłada kompleksowy remont wszystkich pięciu pochylni: w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach, które są XIX-wiecznymi zabytkami hydrotechniki o randze międzynarodowej. Odcinki kanału między pochylniami zostaną pogłębione. Przy wzmocnionych nabrzeżach kanału powstaną dodatkowe miejsca do cumowania dla statków oczekujących na śluzowanie. Obiekty mają być przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

W Buczyńcu powstanie budynek, do którego przeniesie się Izba Historyczna, mieszcząca się dotychczas na strychu. Będą tam prezentowane m.in. dokumenty dotyczące budowy kanału z oryginalnymi podpisami jego holenderskiego budowniczego Georga Jacoba Steenke. Powstanie też sala, w której będą wyświetlane prezentacje multimedialne.

Kanał Elbląski, dawniej zwany Oberlandzkim, a błędnie Elbląsko-Ostródzkim, oddany do użytku w 1860 r. łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Ma ponad 83 km długości i jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. W 2011 r. został umieszczony na liście Pomników Historii.

Różnica poziomów kanału na długości 9,6 km zmienia się o ponad 100 m, które statek pokonuje przy pomocy pięciu napędzanych wodą pochylni. Statki na kilku odcinkach są ciągnięte po lądzie na specjalnych wózkach. Jest to jedyny działający zabytek hydrotechniczny tego typu na świecie.

Zdjęcie: www.zegluga.com.pl