Reklama

Posłuchać cerkiewnej muzyki

Festiwal-HajnowkaPodobno dawno, dawno temu książę kijowski Włodzimierz, zanim przyjął chrześcijaństwo, zastanawiał się, jakie wybrać dla Rusi wyznanie. Żeby oprzeć decyzję na sprawdzonych podstawach wysłał kilku zaufania godnych bojarów, aby odwiedzili różne kościoły i wyrazili swoją opinię. Wysłannicy, powróciwszy, stwierdzili jednomyślnie: tylko raz poczuli się jak w niebie - gdy w Hagia Sofia w Konstantynopolu rozbrzmiała muzyka.

Prawosławna muzyka urzeka chyba wszystkich. Toteż nie dziwi fakt, że w małej kresowej Hajnówce w roku 1981 kierownik domu kultury wpadł na pomysł zorganizowania Dni Muzyki Cerkiewnej, na które zaprosił z okolicy autentycznie ludowe chóry cerkiewne. Mikołaja Buszkę wsparli miejscowy proboszcz, ks. Michał Niegierewicz, oraz ks. Jerzy Szurbak, kierownik zawodowego Zespołu Muzyki Cerkiewnej Warszawskiej Opery Kameralnej, chóru, który też wziął udział w imprezie. Pierwsze Dni Muzyki Cerkiewnej - Hajnówka 1982 trwały cztery dni, śpiewało dziewięć chórów parafialnych.

W następnym roku Dni były bardzo uroczyste: przeniesiono je do nowo otwartego soboru p.w. Świętej Trójcy - dumy Hajnówki, a przewodniczącym jury został wybitny kompozytor Romuald Twardowski. W trzecim roku pojawił się po raz pierwszy chór zagraniczny - młodzieżowy zespół z Finlandii.

Nie długo trwało, a "Dni" przekształciły się w „Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej”.

Na XIII festiwal przyjechały już chóry śpiewające prawosławne pieśni w językach starocerkiewno-słowiańskim, ukraińskim, bułgarskim, fińskim, rosyjskim, białoruskim, w dialekcie Łemków i po szwedzku, a z Filadelfii zespół amerykańskich Greków wykonujący muzykę cerkiewną stworzoną przed półtora tysiącem lat. Otwierając ten festiwal metropolita Bazyli, zwierzchnik Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego wyraził ważną ocenę: "Myślą przewodnią hajnowskiego festiwalu, który z przeglądu chórów parafialnych przekształcił się w tradycyjną imprezę międzynarodową, jest dotarcie do źródeł cerkiewnej muzyki i początków chrześcijaństwa, pielęgnowanej przez stulecia a następnie zapomnianej, wydobycie i upowszechnienie najpiękniejszych jej pereł, pieśni łączących niebo i ziemię, a dusze w jedność". W tym samym roku Ministerstwo Kultury i Sztuki zakwalifikowało Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce do muzycznych wydarzeń artystycznych najwyższej rangi, jak Konkurs Chopinowski czy "Warszawską Jesień".

Wraz z transformacją jednak nastały i tutaj kłopoty. W związku ze zmianami w zasadach finansowania tego typu przedsięwzięć trzeba było powołać Fundację „Muzyka Cerkiewna”, której zadaniem jest zdobywanie środków finansowych. Wkrótce też zaczęły się nieporozumienia wśród organizatorów. Doszło do tego, że Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej "Hajnówka" trzeba było przenieść do Filharmonii Białostockiej i białostockiego pałacu Branickich (żeby było śmieszniej, centrala festiwalu pozostała w Hajnówce), zaś w Hajnówce odbywała się w tym samym czasie analogiczna impreza pod nazwą Międzynarodowy Festiwal „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej”. Festiwalowi odbywającemu się w Białymstoku towarzyszą seminaria, wystawy, spotkania kompozytorów i dyrygentów Master Class oraz koncerty w innych miastach. Prezentowana jest muzyka cerkiewna od początków chrześcijaństwa po kompozycje współczesne.

W tym roku XXXI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2012” odbędzie się w Białymstoku w dniach 15-19.05.


Zdjęcie: kultura.onet.pl


Gdzie szukać:

ul. Podleśna, bialystok, woj. podlaskie